PorcuBI – Power BI – Business Intelligence

PorcuBI

Power BI visualisatie makeover - Een voorbeeld

van rommelig en verwarrend naar overzichtelijk en begrijpelijk

Tijdens het ontwerpen van een Power BI rapport kan het lastig zijn om precies de informatie te tonen die de doelgroep nodig heeft. Je kunt dan in de verleiding komen om zoveel mogelijk informatie te laten zien, zodat je zeker weet dat je genoeg informatie voor iedereen biedt. Dit kan erg verwarrend zijn voor mensen die weinig met data(visualisatie) werken.

Onlangs is er een uitdaging geplaatst in de Storytelling with Data community. De uitdaging was om een makeover te geven aan een visual die veel informatie van verschillende onderwerpen in een grafiek weergeeft. Door de overvloed aan informatie was de originele visual erg onoverzichtelijk en niet makkelijk te begrijpen voor een leek. Dit kan beter!

In dit artikel zal ik 3 stappen beschrijven die ik heb doorlopen om te kijken welke informatie belangrijk is, te bepalen hoe ik de makeover aanpak en op welke manier ik de data wil visualiseren en aanbieden.

Before Power BI Makeover
Voor - Een onoverzichtelijke visual met veel informatie

Stap 1 - Waar kijk ik naar & wie is de doelgroep

Voordat je meteen in de visualisaties duikt en deze verbetert, is het belangrijk om het volgende te beoordelen:

  • Waar kijk ik naar?
    • Wat maakt deze visual onoverzichtelijk?
    • Welke informatie zie ik?

Om op een effectieve manier wijzigingen toe te passen, moet je begrijpen waar je naar kijkt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld met de Power BI ontwikkelaar en de mensen uit de doelgroep praten.

  • Wie is de eindgebruiker?
    • Wie zal het Power BI rapport bekijken?
    • Wat is het doel van het delen van de informatie?

Dit is belangrijk (en wordt vaak overgeslagen). Je moet weten wie je doelgroep is en wat het doel van het rapport is. Anders moet je aannames doen over het detailniveau en de complexiteit van de visualisatie, en aannames leiden zelden tot goede resultaten.

Mijn antwoorden voor de make-over:

Wie is de doelgroep? Het hele bedrijf, de informatie wordt tijdens de Q3 meeting aan iedereen getoond en daarna in een nieuwsbrief aan iedereen gestuurd.

Wat is het doel? Elke medewerker moet kunnen zien hoe succesvol de laatste bedrijfsuitbreiding was.

Welke informatie zie ik (en wil ik communiceren)? Informatie over de bedrijfsuitbreiding, de prognose van de bedrijfsuitbreiding en het aantal accountmanagers per account na training om de prestaties te verhogen.

Stap 2 - Een gameplan maken

Nadat ik nu weet voor wie ik ontwerp en wat het doel van het rapport is, heb ik nagedacht over de volgende zaken:

  • Moet ik de visual wijzigen of moet ik de hele manier van communiceren (het rapport) wijzigen?
  • Hoe wil ik de informatie laten zien?

Tijdens het analyseren van de gegevens realiseerde ik me dat de geleverde visual informatie over 3 onderwerpen laat zien:

  • Het resultaat van de bedrijfsuitbreiding tot nu toe
  • Het effect van de trainingen op de accountmanagers (accounts per manager is verhoogd door opleiding)
  • Een forecast: De verwachte groei en uiteindelijk een prognose van een datum waarbij het target wordt gehaald

Ik denk dat het handig is om deze drie onderwerpen apart van elkaar te laten zien in verschillende visualisaties. Op deze manier is het mogelijk om KPIs te laten zien voor elk onderdeel, maar ook om specifieke vragen te beantwoorden. Het maakt het ook makkelijker voor de eindgebruiker om direct te kijken naar de informatie die voor hem of haar het belangrijkste is.

Outline Template Makeover Power BI
Ik heb een template gemaakt om een idee te krijgen van hoe ik de gegevens wil visualiseren

Stap 3 - Het rapport (en de visuals) ontwerpen

Als je weet voor wie je ontwerpt, wat het doel is en hoe je de informatie wilt laten zien, wordt het maken van visuals een stuk eenvoudiger.

Ik heb van een visual een Power BI rapport met 3 onderwerpen gemaakt, deze vul ik stuk voor stuk in, daarvoor heb ik een aantal beslissingen genomen:

  • Omdat het rapport bedoeld is voor het hele bedrijf, heb ik een korte tekstuitleg bij elk onderdeel toegevoegd. Sommige mensen hebben moeite met het interpreteren van grafieken, voor hen is een tekst beter te begrijpen. Bovendien kunnen “screen reader” deze informatie gemakkelijk lezen (voor mensen met een visuele beperking).
  • Elk onderwerp laat de belangrijkste KPIs zien, zo kan iedereen snel de belangrijkste cijfers zien.
  • Er is voor elk onderwerp ook een uitgebreidere visual, voor degenen die geïnteresseerd zijn in gedetailleerdere informatie.
Power BI Report - easy to understand
Het eindresultaat, een rapport in plaats van een drukke visualisatie.

Door een Power BI makeover op deze manier te benaderen, neem ik kleine stappen die uiteindelijk leiden tot een verbeterde visualisatie en, uiteindelijk, een verbeterd en makkelijker te begrijpen Power BI rapport.

Natuurlijk zijn er altijd meer opties voor een makeover, afhankelijk van de doelgroep, hun behoeften en wensen en de informatie die je wilt laten zien.

Wil je dit zelf proberen? Je kunt de originele uitdaging en het bronbestand hier vinden: Community Storytelling with data.

Scroll naar boven