PorcuBI – Power BI – Business Intelligence

PorcuBI

Google Analytics Power BI Dashboard

Inzichten creëren in de vertrouwde Power BI omgeving

Als iemand die graag data analyseert en visualiseert, vind ik het uiteraard ook leuk om mijn eigen data te visualiseren, zoals de gegevens uit mijn duiklogboek en mijn cv.

In 2022 lanceerde ik mijn website, toen nog vooral om tutorials en artikelen over Power BI te delen. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar de prestaties: welke artikelen zijn het populairst, wat is de engagement rate en hoeveel tijd besteden gebruikers op elke pagina? Met deze informatie kan ik mijn website, en de artikelen die ik plaats, in de toekomst verbeteren.

Deze informatie is ook te vinden in het Analytics dashboard van Google. Maar als iemand die met Power BI werkt, merk ik dat ik elke keer op zoek ga naar de informatie die ik nodig heb. Bovendien heb ik mijn gegevens liever in dezelfde Power BI app als mijn andere dashboards.

Het is relatief eenvoudig om je Google Analytics data in Power BI te importeren, omdat er een (gratis) connector beschikbaar is in Power BI! Het enige dat nodig is om je Google Analytics Power BI Dashboard te ontwerpen, is toegang tot de Analytics omgeving en een idee van wat je met de data wilt doen!

Waarom een Google Analytics-dashboard in Power BI?

Welke informatie weergeven - Een persoonlijk voorbeeld

Voordat het dashboard ontworpen wordt, is het handig om eerst na te denken over wat het doel van het dashboard is. In mijn geval wil ik bijvoorbeeld inzicht krijgen in het aantal gebruikers op mijn website, het engagementpercentage en de gemiddelde tijd die bezoekers op de website blijven. Ik maak geen gebruik van advertenties of campagnes, dus daarover heb ik geen gegevens nodig.

In dit artikel laat ik zien welke keuzes ik heb gemaakt tijdens het ontwerpen van mijn eigen Google Analytics Power BI dashboard.

KPIs kiezen

Als je weet welke beslissingen en acties je wilt nemen gebaseerd op de data uit het dashboard, helpt dit bij het kiezen van de KPIs. Immers, een KPI die voor de een werkt, hoeft niet per se voor iemand ander te werken.

Bij mijn eigen website vind ik de engagement rate (%)  bijvoorbeeld belangrijk. De engagement rate kan verbeterd worden door meer gebruikers die ten minste 10 seconden op de pagina zijn of naar meerdere pagina’s kijken. Als ik maandelijks het gemiddelde percentage kan uitlezen en dit vergelijk met mijn doelstelling, weet ik dus of ik de juiste inhoud op mijn website aanbied.

Ook de gemiddelde tijd op mijn website vind ik belangrijk. 10.000 gebruikers per maand klinkt leuk, maar als de gebruiker na gemiddeld 3 seconden alweer weg is, betekent dit dat de inhoud niet aan de verwachtingen voldoet.

Inzichten in artikelprestaties

Als ik erover nadenk welke andere informatie ik naast de KPI’s zou willen zien, denk ik direct aan de performance van de artikelen.

Daarbij gaat het niet alleen om het aantal bezoekers dat een artikel bekijkt, maar ook om de gemiddelde duur die de bezoeker op de pagina blijft. De tijd die wordt besteed op een pagina zegt iets over of het artikel daadwerkelijk wordt gelezen. Een korte verblijfsduur kan erop wijzen dat de inhoud niet aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet waardoor iemand snel weer weg is.

In dit voorbeeld combineer ik een filterpaneel met de kwartalen direct naast de top 5; zo kan ik eenvoudig schakelen tussen de kwartalen.

Herkomst en verdeling van bezoekers

Waar mijn website bezoeker vandaan komen (LinkedIn, zoekmachine, direct…) is ook belangrijk voor mij. Al mijn artikelen publiceer ik ook op LinkedIn, dus ik wil zien of dit invloed heeft op de weergaven van de website. Daarnaast besteed ik tijd aan het verbeteren van mijn SEO, en wil ik zien of dit te zien is door bijvoorbeeld een toename in gebruikers vanuit een zoekmachine.

In de Power BI visual heb ik besloten om het verschil in het aantal gebruikers ten opzichte van het laatste kwartaal als data label te laten zien. Daardoor kan ik per bron kijken of er een toename of afname in het kwartaal was.

Tevens ben ik geïnteresseerd in de meest “populaire” dag op de website. Aangezien veel van mijn bezoekers van LinkedIn komen, verwacht ik dat de dagen zullen samenhangen met de dagen dat ik berichten plaats op LinkedIn.

Gebruikerslocatie

Het doel van mijn website is kennis delen met anderen en informatie bieden aan mogelijke klanten. Mijn bedrijf is gevestigd in Nederland en ik heb mijn pagina in het Nederlands vertaald om deze toegankelijker te maken. Om te kijken of ik meer gebruikers vanuit Nederland aantrek, heb ik een kaart toegevoegd die inzicht geeft in de gebruikers verdeling.
En om eerlijk te zijn denk ik dat het op de lange termijn echt leuk is om te zien hoe dit zich verder ontwikkelt naarmate mijn bedrijf groeit!

Zoals eerder beschreven, is de connector voor Google Analytics gratis beschikbaar in Power BI. Weten welke beslissingen en acties je wilt nemen is een belangrijke eerste stap om een Google Analytics Power BI dashboard te ontwerpen, dat waarde voor jou toevoegt.

Scroll naar boven